GRILLE D’ÉVALUATION

DES COMPÉTÉNCES          Accueil      

DU NIVEAU A2            Retour Niveau A2

THE STEP AHEAD

 

JE SAIS:


PARLER DE MES HABITUDES ET DE MES LOISIRS:

  1. 1.mes loisirs (  présent simple + verbes de goûts)

  2. ( I like listening to music, I enjoy playing the piano  - What are your hobbies?)

  3. 2.à quelle fréquence je fais telle ou telle chose ( présent simple + adv. fréquence

  4. ( I sometimes go to the cinema. I never read detective stories . ( often, usually, rarely,always ) .Every week-end I play tennis . On Sundays ,I visit my grandma – How often do you go to the cinema ?)

  5. 3.à quelle heure je fais telle chose ( présent simple + heure)

  6. ( I go to bed at 10 o'clock)


DIRE CE QUE JE SAIS FAIRE ET À QUEL DEGRÉ:

  1. 1.ce que je sais faire ( modal CAN)

  2. ( I can speak English )

2. utiliser les adverbes de manière pour dire comment je suis capable de faire telle ou telle activité ( le degré)

( I can play the guitar very well ( quite well, a little, not at all))


PARLER DE MES GOUTS:

  1. 1.dire que j'aime faire une activité de 3 manières différentes  et pourquoi

  2. ( I like playing  tennis because I am good at tennis. I love watching series. ...I enjoy reading ......I'm keen on doing shopping.... I'm crazy about dancing.... )

  3. 2.dire que je n'aime pas faire une activité de 3 manières différentes

  4. ( I don't like watching football matches because I hate football.  I dislike doing my maths. I can't bear going to the supermarket. I can't stand tidying my bedroom )


FAIRE DES SUGGESTIONS, REFUSER UNE INVITATION:

  1. 1.inviter quelqu'un à un événement  ( impératif/futur simple)

  2. ( Will you come to my birthday party? Come to Oxford with us)

  3. 2.proposer une activité à quelqu'un ( expressions de la suggestion)

  4. ( Let's go to the cinema. Shall we go to the cinema? How about going to the cinema? Why don't we go to the cinema?)

  5. 3.demander à quelqu'un s'il souhaite faire quelque chose ( would like)

  6. ( Would you like to go to London?)

  7. 4.refuser une invitation 

  8. ( Sorry, I can't.... because....)

  9. 5.refuser une activité 

  10. ( I don't want to play cricket . I won't play cricket)


EXPRIMER MES OPINIONS:

  1. 1.dire ce que je pense de quelque chose

  2. ( I think it's dangerous. I believe...  In my opinion.  To my mind.))

  3. 2.dire si c'est une bonne ou mauvaise idée de faire quelque chose

  4. ( I think it's a good idea. .I don't think it's a good idea)

  5. 3.dire si je suis d'accord ou non avec quelqu'un ( agree/disagree with)

  6. ( I agree with you, I don't agree with you, I disagree with you )

  7. 4.dire à quel point je pense qu'une idée est bonne

  8. ( It's great! What a good idea! )


DIRE CE QUE J’AI FAIT LE WEEK END DERNIER: (LE PRETERIT)

  1. 1.dire ce que j'ai fait le week end dernier, la semaine dernière

  2. ( Last week-end ..... Last week I went to Paris  - What did you do last week?)

  3. 2.conjuguer les verbes réguliers et irréguliers au « simple past »

  4. (Yesterday, he phoned his sister. They ate two hamburgers  . I was at school - What did he do yesterday? What did they eat? where were you ?)

  5. 3.utiliser des expressions pour placer un événement dans le passé

  6. Les repères temporels du passé:

  7. ( Last month, last week, last Tuesday....... I made a cake.   They visited Scotland one week ago. Queen Elizabeth I died in 1603 ( sixteen O three)  


  8. ! Savoir lire les dates


PARLER DE MES PROJETS:

  1. 1.ce que j'ai l'intention de faire ( be going to + BV = le futur proche)

  2. ( This year, I'm going to work hard, I'm going to learn my lessons, I am not going to chat  - What are you going to do?)

  3. 2.ce que je vais faire ( présent be+ing à valeur de futur)

  4. ( This evening I'm watching TV – What are you doing this evening?)

  5. 3.ce que je ferai ( futur simple)

  6. ( Tomorrow, I will go to New York.  Next week I will be in Los Angeles. In 2020, I 'll be an architect and I 'll live in Miami – What will you do in 2020?

  7. Where will you be?)


EXPRIMER UN SOUHAIT OU UNE REQUETE:

  1. 1.un souhait ( would like)

  2. ( I'd like to go to the theatre. I would like to go to the theatre )

  3. 2.un regret

  4. ( I'm so disappointed I didn't go to the theatre)

  5. 3.une requête

  6. ( Could you lend me your red pen?)


AIDER QUELQU’UN S’IL EST PERDU, DEMANDER MON CHEMIN:

  1. 1.dire si un lieu est loin ou proche 

  2. ( It's far. It's near – How far is it?)

  3. 2.donner des directions

  4. ( Turn left, straight on, pass the shop, drive on the right)

  5. 3.les organiser avec des conjonctions temporelles

  6. ( First turn round, then staight on and finally turn the second on your left)

  7. 4.dire combien de temps ça va prendre d'aller d'un endroit à un autre

  8. ( It's  an hour's walk. It will take you half an hour)


ME DÉBROUILLER DANS DES SITUATIONS DE LA VIE QUOTIDIENNE:

  1. 1.Dire ce dont j'ai besoin

  2. ( I need . - Can you help me?)

  3. 2.Décrire et comparer des objets , des personnes ( description/comparatifs)

  4. ( It's a big black car. She's a beautiful young girl She's got red hair and blue eyes .A tiger is more dangerous than a cat . The chocolate cake is better than the lemon cake.  A Jaguar is bigger than a Mini . He is as brave as a lion.)


EXPLIQUER MES CHOIX ET MES OPINIONS:

  1. 1.en utilisant les mots because of, because, even if, although

  2. ( I think because of wars and poachers many animals in Africa will disappear even if we try to protect them.)

2. expliquer les liens de causalité avec les expressions : the problem is that, the point is that...

( The problem is that  it's very difficult to protect these animals on a big area..)


DÉCRIRE MA FAMILLE:

( My parents are divorced. I live wih my mother. She works at the hospital, she is a

nurse. I've got two sisters and a little brother who is boring)


DÉCRIRE L’ENDROIT OU J’HABITE:

( I live in a house ( a flat) near the school. It's small but nice . There are two bedrooms and a big living room..............)


DÉCRIRE MES HABITUDES: 

( Every day I get up at seven , I have a big breakfast and I go to school . On

Wednesdays I join my football team then I sometimes go to the cinema.......)


FAIRE UN RÉCIT SIMPLE EN UTISANT :

- des mots de liaison (and, but, or...)

- en exprimant la cause / conséquence (that's why, so ..)

  1. -les marqueurs temporels (First, second(ly), then, finally /in the end)


Je sais mettre un texte en valeur par l'intonation.


A l'oral, je m'exprime de manière compréhensible ( débit, volume, gestuelle)